Uit een onderzoek wat ik aan het doen ben naar meer menselijkheid in organisaties komen verschillende reacties op de vraag ‘waar denk je aan bij menselijkheid in organisaties’.
Van ‘onderbelicht, afgeleerd en hard nodig’ tot ‘naast werk ook aandacht voor de thuisomgeving’.
Over dat tweede wil ik het graag hebben.
Weten of iemand een man, vrouw en kinderen heeft en misschien ook nog wel een hond is fijn, ik ben blij dat daar in ieder geval over gesproken wordt en het niet alleen maar beperkt wordt tot werkinhoudelijk.
Maar wat mij betreft gaat menselijkheid nog een stap verder.
Namelijk oordeelloos kunnen luisteren, niet meteen oplossingen aandragen en nieuwsgierig blijven. Ook als je het niet eens bent met de keuzes die je collega maakt (bijvoorbeeld de kinderen 5 dagen naar de crèche).
Als je collega over een situatie vertelt die je al meerdere keren gehoord hebt en voor jou een no-brainer is, hoe goed ben je dan nog in staat te luisteren? In het voorbeeld van hierboven zou dat kunnen zijn ‘ik vind het zo jammer dat ik mijn kinderen zo weinig zie’.
Vaak ontstaat de neiging om te gaan vertellen wat mensen moeten doen, uit te gaan leggen hoe het zit, of om met een gelijksoortig voorbeeld te komen wat je ook meegemaakt hebt. Daarmee gaat de aandacht weg van het verhaal van de persoon waar je mee aan het praten bent.
Ook al lijkt het op het eerste oog misschien niet zo, jij zag je kinderen tenslotte ook niet vaak totdat je minder bent gaan werken, iedere situatie is anders. Alleen al doordat je collega een ander persoon is en andere voorkeuren, overtuigingen en blinde vlekken kan hebben.
Voor mij gaat menselijkheid daar over, kun je jezelf als het nodig is aan de kant zetten en vol bij de ander aanwezig zijn. Stel je vragen om de situatie beter te begrijpen of wil je de situatie veranderen? Hou je je bezig met het ontwikkelen van je eigen bewustzijn, om zo minder geleid te worden door onbewust gedrag.
Want weet je nog? 95% is onbewust en heeft aandacht en training nodig. Daarom is naast oprechte aandacht, de aandacht voor zelfbewustzijn één van de peilers uit mijn manifest voor menselijke organisaties.